SECTION

Monday 18 March 2013

Bas di Damuan.


Selesai sudah acara tahlil dan doa selamat arah tua malam jumat atu. Ku liat jam pukul 11.30 malam udah. Dalam hatiku becakap, bh balik tah ku eh ahir udah mengantuk lagi draip ni krg. Ku pacut tah kerita ani draip dari bengkurong menuju balik ke tungku sdg2 laju jua lah dengan lintuk2 kepala dan bekalip2 mata menahan mengantuk. Jalan masatu kosong. Ada jua sebuah dua buah melintas tapi arah lane sebalah.
Lapas saja melintas traffic light ke damuan, terpelahan ku sedikit mengikuti sebuah bas didapan ani. Hairan ku. Ada jua bas malam2 ani. Bas atu berwarna biru buruk behabuk2 macam usul bas lama. Ramai urg ddalamnya dan mcm2 pisin. Ada yg tinggi bediri apa dan bas atu pelahan saja jalannya. Ku liat plat lesen bas ani lain bukan plat lesen brunei. Bekata2 tah ku dalam hati "Eh,lain jua lesennya,bas miri kali..aduh lambat lagi begarak bas ani" p nada dlm gerak hatiku n fikiranku memikirkan benda lain selain concentrate arah jalan menuju balik rumah.

Mataku yang masih mengantuk ani tiba2 memandang arah kerusi belakang bas atu, ada kanak2 bebaju putih memusing kebelakang semua badannya sambil hadap2 melambai2 dan tsenyum2 meliat aku draip ah. Pucat mukanya. Aku nda mbalas senyumannya. Serius ku saja pasal aku mengantuk dan ada sedikit sanak pasal bas atu lambat. Ngambil jln pintas, ku putung saja bas atu, belalih ku ke jalan kanan, sambil ku toleh lah arah bas atu, aii tekajutku atu jua meliat bas yg bejalan atu nada driver! Takutku tarus tah ku pacut dan sempat ku liat bas atu menyimpang ke kiri dan aku tau tempat atu tempat persinggahan ke kubur. Lapas atu nda ku menoleh2 lagi, membaca2 ku memasang radio mengaji apa.

Sepanjang perjalanan atu aku membaca2 sampai balik kerumah. Kejadian atu membuat aku bepikir makhluk apa dan dari alam mana yg sebenarnya ku nampak atu. Ku serahkan saja semuanya kepada Allah SWT. Dia lagi yang maha mengetahui. Alhamdulillah aku nada papa. Kana liatkan kali saja. Jadi dingatkan, berhati2 mun draip sorang kerana mungkin biskita kan di 'dangani'.


via H.A 

No comments:

Post a Comment