Buku pertuturan III Brunei ini dterbitkan
pada tahun 1994 oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.
Buku ini disusun oleh Suhaili Bin Haji Hassan, Simat Bin Angas,
Pg.Johani Bin Haji Pungut dan Haji Ismail Bin ibrahim. Manakala penutur
cerita-cerita yang terdapat didalam buku ini ialah Awang Loyak Bin Majid, Awang
Haji Damit, Awang Haji Samsu Bin Tuah dan Awang Haji Samsuddin Bin Laki. Buku
ini memuatkan 15 buat cerita dan sebanyak 157 muka surat. Cerita yang
terkandung didalam buku ini ialah Si Pamatik Api, Sahabat Baik, Si Pendek,
Saudagar yang jujur, Si Miskin, Awang Si Ambuk, Anak Raja menuntut Ilmu, Asmara
Yatim, Puteri Ikan, Harta Karun, Si Hassan, Labu Mas, Mencari Akal dan Jambu Si
Timba Hidup. Cerita ini dituturkan oleh
orang tua – tua di masa dahulu. Ianya merupakan cerita-cerita rakyat dan
penglipur lara, sebahagian besarnya merupakan cerita dongeng. Cerita-cerita ini
juga adalah rekaan semata-mata, adakalanya urutan dari satu kejadian kecil yang
menarik dan sesuai dijadikan satu dongengan . Keasliannya Cerita ini sering
tergugat kerana ianya disebarkan dari mulut kemulut dan sering ditokoh tambah jalan ceritanya
supaya lebih menarik.. Sesetengah cerita ada yang tidak boleh diterima oleh akal contohnya cerita
mengenai kayangan, ilmu sakti dan macam-macam lagi. Kertas kerja ini akan memfokuskan kepada 3
cerita pertuturan iaitu Timba Si Timba Hidup, Awang Si Ambuk dan Mencari Akal.
JAMBU SI TIMBA HIDUP
Mengisahkan tentang sebuah keluarga yang
miskin yang belum mempunyai anak . Dengan kekuasaan Allah isterinya pun
mengandung. Ketika mengandung isterinya sakit perut dan mengidam telur ikan.
Tidak lama kemudian , isterinya melahirkan seorang anak lelaki. Sesudah anaknya
besar si Suami masih belum memberikan nama kepada anaknya. Bila anaknya berusia
10 tahun, ia berminat untuk belajar mangaji di surau. Tetapi ibu-bapanya tidak
mampu untuk memberi saguhati yang diminta untuk guru mengaji. Anaknya mendapat
akal untuk memberikan buah jambu. Anak itu pun diterima belajar tetapi apabila
ditanya namanya, dia mengatakan dia tidak bernama. Guru itu memberikan namanya
Jambu Si Timba Hidup. Semasa disuruh menaiki pohon kelapa oleh gurunya, JSTH
terjatuh dan ghaib. Jambu Si Timba Hidup disangkakan hilang dan mati. Jambu Si Timba
Hidup sebenarnya telah diterbang ke negara Arab oleh seorang Arab tua. Disana
dia tinggal bersama ibu-bapa angkat dan mengaji Al-Quran dengan seorang guru
Arab yang alim. Jambu Si Timba Hidup
telah diajar mengaji Al-Quran didalam mimpi oleh orang tua yang
menyelamatkannya. Dia menjadi guru mangaji disana kerana kepandaiannya. Setelah
beberapa lama kemudian, Jambu Si Timba Hidup ingin balik kerana rindukan
ibu-bapanya. Ibu-bapanya menyangka Jambu Si Timba Hidup telah mati dan berita
kepulangannya telah megemparkan penduduk kampung. Jambu Si Timba Hidup dilantik
menjadi guru mengaji Al- Quran dan menjadi tekenal, alim dan dihormati oleh
masyarakat.
GAMBARAN MASYARAKAT DALAM JAMBU SI TIMBA
HIDUP
Dari Segi
Ekonomi, mereka
merupakan orang yang miskin , tetapi apabila lahir anaknya kehidupan mereka
berubah menjadi senang. Perkerjaan pada masa itu hanya sebagai seorang Nelayan.
Adanya gambaran masyarakat berjual
–jual contohnya menjual ikan di pasar sebagai sumber rezeki mereka. Dari segi Agama, masyarakat
pada masa itu beragama Islam contohnya adanya kegiantan mengaji Alquran di
surau. Contoh lagi ucapan salam kepada guru mengaji. Seperti :
“
Assalammualaikum tuan guru,.” (m.s174)
Dari segi pendidikan, Anaknya belajar mengaji di surau . (m.s 171).
Jambu Si Timba Hidup mengaji pada seorang guru Arab yang alim dan dia juga mengaji
dalam mimpi. Jambu Si Timba Hidup tidak lokek ilmu utntuk berkongsi ilmu yang
depelajarinya. Oleh kerana kepandaianya mengaji dia disuruh menjadi guru.
Cerita ini juga mendidik berupa Sindiran dan peringatan kpada ibu-bapa untuk
menamakan anak mereka apabila lahir dan
mendidik dengan baik terutama ilmu agama. Dalam cerita ini jua adanya gambaran
masyarakat berjiran
Contohnya, apabila isterinya melahirkan , mereka
bersedekah kepada jiran-jiran sebelah rumah mereka. Adanya amalan sedekah atau sagu hati. Contohnya Memberi sedekah kepada
guru mengaji. Gambaran
dari segi perubatan adanya Bidan untuk mengurut perut isteri nelayan
yang hendak bersalin.
AWANG
SI AMBUK
Mengisahkan mengenai Raja yang mempunyai
7 orang isteri tetapi tidak dapat melahirkn zuriat. Dengan pertolongan gergasi,
enam dari tujuh isterinya melahirkan putera masing-masing. Tidak lama kemudian
Puteri bungsu melahirkan seekor anak berupa ambuk.
Awang Si Ambuk dan puteri Bungsu telah
dipulaukan oleh Raja dan permaisurinya yang lain dan dibuang ke sebuah tempat
yng sunyi. Hiduplah mereka anak beranak sehingga ASA besar dan berkawan dengan
Awang Si Amit iaitu abangnya yg ke-6 .
Tidak lama kemudian, Raja pun jatuh sakit
kerana mimpikan seorang puteri. Awang Si Ambuk telah diajak oleh abang-abangnya
yang lain untuk mencari pueri yang tinggal di pusar air atas perintah raja.
Dengan bantuan Awang Si Ambuk abang – abangnya telah dapat diselamatkan dari
pelbagai malapetaka yang berlaku sepanjang pelayaaran itu. Puteri itu berjaya ditemui oleh Awang Si Ambuk
kerana puteri itu merupakan saudaranya. Diakhir cerita, pasangan gergasi telah
menuntut janjinya , Awang Si Ambuk pun diserahkan kepada mereka.
GAMBARAN MASYARAKAT DALAM AWANG SI AMBUK
Gambaran masyarakat yang didapati dalam
cerita ini ialah adalah salah satunya ialah poligami. Raja mempunyai 7 orang
isteri. Apabila isterinya tidak dapat memberikan zuriat Raja pun kahwin lagi.
Tolong- menolong, Gergasi menolong memberi ubat beranak kepada Raja suapay
isteri-isterinya dapat melahirkan zuriat untuk raja. Conoth totlong-menolong lain ialah Awang Si Ambuk
menolong abang- abangnya mencari tuan puteri yang disuruh oleh raja. Dari segi
ekonomi , bercucuk – tanam dan membuat perahu. Contohnya , Awang Si Ambuk
menanam pisang, gelagah, ubi, keladi dan sebagainya. Gambaran masyarakat
yang bersikap tamak contohnya, Keenam
isteri raja memakan belangkas tidak meninggalkan puteri bungsu walaupun sudah
di pesan oleh raja supaya diberi sama rata. Seterusnya, ikatan bersaudara seperti ikatan Adik-beradik tidak akan putus walaupun
beradikan seekor ambuk. Pilih
kasih , Raja lebih sayangkan
anaknya yang sulung daripada anaknya yang bungsu. Seterusnya menetapi janji dan
tidak menepati janji. Contoh
menetapi janji, Raja berjanji siapa-siapa yang bolih
mengubatinyanya akan diberikan anaknya yang bungsu. Pasangan gergasi telah
menuntut janji dan ASA diserahkan kepada
mereka. Contoh tidak menepati janji, Raja berjanji siapa-siapa yang berjaya
membawa puteri di dasar laut balik akan dilantik menjadi raja seterusnya. Awang
Si Ambuk berjaya membawa balik pteri tersebut tetapi Awang Si Ambuk tidak
menjdi Raja. Dari segi perubatan, adanya Bidan
untuk membantu semasa beranak dan adanya Dukun dan ahli nujum untuk mengubati
sakit raja. Akhir sekali , adanya gamabran kepimpinan Raja contohnya, Raja
mengumpulkan pembesar-pembesar meminta pandangan emengenai anaknya Seekor
ambuk.
MENCARI AKAL
Mengisah mengenai pasangan yang dipanggil
si Kebayan . Mereka tidak mempunyai anak. Dengan kebesaran Tuhan Si kebayan
bini pun mengandung dan genap 9 bulan lahirlah seorang anak leleaki yang diberi
nama Syukur. Genap umurnya 10 tahun syukur di suruh mengembara oleh ayahnya mencari
akal kerana anaknya bersikap tidur makan saja setiap hari. Setelah berbulan-bulan
mengembara , ayahnya jatuh sakit dan meninggal dunia. Semasa dalam
pengembaraan, Syukur telah menyelamatkan 3 ekor binatang iaitu kuyuk, kucing
dan juga tikus dari dibunuh oleh tuan mereka. Ketiga- tiga ekor binatang itu
seperti adik beradik dan tidak pernah berkelahi. Tidak lama selepas itu, Syukur
pulang membawa ketiga binatangnya. Ibunya menyuruh ketiga binatang itu mencari
cincin pusaka mereka yang telah diambil oleh orang Arab senagai bukti mereka
berjasa kepada anaknya Syukur yang menyelamatkan mereka dari dibunuh. Dengan
kecerdikan ketiga binatang itu, mereka pun berjaya memperolehi cincin itu dan dibawa pulang. Cerita ini mengunakan
medium binatang sebagai gambaran masyarakat.
GAMBARAN MASYARAKAT DALAM MENCARI AKAL
Dari segi
eknonomi, adanya kegiatan Petani
bercucuk tanam sebagai perkerjaan harian. Dari segi pendidikan ianya mendidik kita untuk bersikap Belas kasihan. Contohnya,
Syukur sangup membeli binatang yang hendak dibunuh walaupun bekalannya sedikit.
Seterusnya Mencari Ilmu iaitu Gambaran
masyarakat dulu yang suka merantau mencari ilmu. Cerita ini juga mengajar untuk
berdikari, contohnya Syukur merantau seorang diri mencari ilmu. Dan lagi bersikap
Bersatu padu , berkerjasama dan Taat
setia contohnya Ketiga-tiga ekor binatang peliharaan Syukur bersama-sama
mencari cincin pusaka tuannya dan Syukur taat kepada suruhan bapanya untuk
pergi mecari ‘AKAL’. Dari segi perubatan, masyarakat yang percaya dukun. untuk
menyembuhkan penyakit. Dan Bidan.
KESIMPULAN
Berkembangnya arus kemodenan pada masa
sekarang cerita penuturan ini sudah semakin pupus – tidak berfungsi lagi. Cerita
pertuturan ini bukan saja berfungsi untuk menghiburkan, mendidik, memberi pengajaran,
sindiran dan teguran tetapi juga terdapat larangan-larangan pada masa dahulu.
Cerita-cerita lama ini patut dikekalkan dan adanya inisiatif dari pihak-pihak
tertentu untuk membawa cerita-cerita yang bernilai ini keperingkat seterusnya .
No comments:
Post a Comment