SECTION

Saturday 25 June 2016

TINGGAL KENANGAN : SEKOLAH MELAYU LELA MENCHANAI (SMLM)

Assalamualaikum, ini merupakan rakaman bertulis yang dibuat oleh saya semasa membuat interview mengenai Sekolah Lela Menchanai di Kg saba untuk tugasan Uni saya. Sekolah ini merupakan sekolah yang tertua yang telah hangus akibat kebakaran pada tahun 90an. Informan saya rahsiakan.


Pengumpul: Cocoberry8


Informan: XXXXXXX
Tempat rakaman: XXXXXX
Tarikh: 6/11/2014
Umur: 33 tahun
Bahan 1
Genre = Memorat

Konteks:

Informan bernama XXXXXX. Beliau berumur 33 tahun. Cerita yang disampaikan adalah perkara yang dilihat dan pengalaman dari pencerita sendiri. Beliau bersekolah disana selama 2 tahun dari darjah pra hingga darjah 1. Beliau bersekolah di sana bersama abang-abang beliau dalam tahun 1988-1989. Cerita yang di sampaikan pula tidak pernah diceritakan tetapi hanya di ceritakan pada pengkaji iaitu saya dan juga teman saya. Kami pergi mendapatkan cerita dari beliau setelah mengetahui beliau pernah bersekolah di sana. Kami menyediakan soalan-soalan yang hendak ditanya terlebih dahulu supaya pencerita senang menjawapnya. Pencerita menjawap setiap soalan dengan lancar. Pendapat saya pencerita merupakan orang yang peramah dan senang untuk didekati. Oleh kerana kekangan masa , beliau pada masa itu sedang berkerja kami cuba sedaya upaya mendapatkan cerita dari beliau.

Teks:

“ Namaku XXXXXXXXX…. Umur masani 33 tahun… and aku pernah sekulah di … Sekolah Lela Menchani tahun lapan puluh lapan inda ku silap lapan puluh lapan tapi 2 tahun saja 88/89 pasal kami pindah semula kedarat… tapi walaupun kami pindah kedarat abangku yang numbur ti numbur 2 masih lagi sekolah sana tu.. yang lain yang macam kaka ku sama abangku yang numbur 1 durang andang abis tu.. dari sekolah sana abis tu .. sampai darjah 6 “

“ yang ku ingat sana sekolah… aa.. cana a.. kalau sekolah sana.... kalau.. memang kayu la a.. tapi kalau kami bab cam dari segi tempat mainan bukan macam sekolah masani kan.. kalau sana kalau macam mainan a ia bisai tu ia tangah-tangah ground, kiri kanan atu kelas tu”

“ dan aku masih ingat ciguku dulu time atu time darjah pra cigu hajah Norsiah time darjah satu cikgu Haji Bakar inda ku silap. Guru besar nya pengarah… pengarah Haji Omarali “

“ and then yang ku ingat time sekolah sana dulu a sapa yang membuat kesalahan kana gantung kana aga satu kelas satu kalas kalau sekiranya ia besigup, im smoking be label macam ani, orang escape , baju sekulah inda complet aku masih ingat time atu tu , kana aga tu satu kelas satu kelas kana kenal kan ani orang yang besigup kana boo tah tu kesian la”

“and then ada yang macam ada rasanya macam kejam sikit kan kadang arah khalayak ramai tu pasal tangah-tangah tu kami punya macam pantas sudah, dapan atu macam pantas tangah-tangah tu macam orang macam padang, luas, keliling atu kelas”

“And then ia punya tampat tabuknya, unik tu… tempat tabuk nya , macam cana kan cakap a, tabuknya bukan mcm tabuk masa ani, tabuknya macam pagar, macam pagar la, be tiang kayunya selang seli , dapat jua urang melasut nya urang ..aaa tapi paham? Ia punya tabuknya cali tu tabuknya macam pagar bah, pagarnya macam cana a macam cani kan tu  macam cani, sanang ta menyubuk tu, papan, tapi kayu .. mati sudahtu, kalau ditanggalkan ada berubuhan”

“ and then aku ingat lagi belakang sekali Sekolah Lela Menchanai.. tempat penurunan anu ..bahagian guru-guru, ada dikhaskan tu disana”

“ And then kalau kami sekulah dulu a pukul 7 mesti sampai sudah.. and 7 macam 7.45 dan kan dakat pukul 8 kana kunci pintu sudah. kadang ada pulang parent yang macam masuk menunggui yang macam wait darjah pra yang menangis kana suruh baliktu .. kana suruh balik”

“ Pasal kami pindah kdarat, abangku time atu inda mau anu.. inda mahu pindah.. kami pindah di darat, aku dari pra sampai darjah 1. Kalau dikira adiku yang bawahku pun sama jua skulah sana jua ampit.. tapi singan darjah pra kecuali abang kaka ku saja inda.. pasal time atu kami semua sekali pindah di darat “

“ kalau macam cousin-cousin ku semua sekali, atu durang memang abistu…  sampai sekulah atu hangus… yang cousin-cousin ku la… inda ampit masa hangus.. atu pun ampit .. kalau dkira time atu kami masih .. anu .. niniku masih tinggal disana.. melawat-lawat saja time atu”

“ sukan .. sana antah macam limited wa sana sukan, pasalnya bukan macam sekulah didarat kan.. padangnya tu macam tempatnya tu tangah-tangah wa jadinya kalau kamu kan main a macam limited.. lagipun a kalau maca limpas waktu sama jam nya.. menggangu kanak-kanak … urang mengajar.. yang ku ingat lah time atu… andthen kalau macam terlampau bising pun kana marah jua pasal ia papan kan”

“ Sana dapat main bula, main badminton, bapaku ampit sana main badminton, netball pun dapat .. bapaku pernah sana jua , bapaku pun pernah mengajar disana .. bapaku guru . tapi ia.. macam pindah-pindah kan.. lapas ia mengajar dari sana ia pun sama jua pindah ke darat ..aa.. pasal kami dapat rumah didarat tu bah .. jadinya semua sekali pindah lah”

“ yang ku ngat .. pengalaman.. aku pernah apatu kalau di kira dibuli ada jua lah .. sal disana gauk-gauk juakan.. kana cincau-cincau disini baju sekulah..  balik sekulah kana tanya kenapa kamah.. katakan kana buli ada jua lah time atu .. pasalnya tau lah kanak-kanak kan nada jua tau apa-apakan.. ani dua-dua tampik ni kana cincau-cincau. Sekali nya mamaku nya kenapa ni.. antah nya kawan desain.. nya kawan desain … hmm nya .. nya mamaku nya hmm bagus.. nya.. cematu saja.. sudah atu esuknya sama jua cerita yang sama.. kali kedua mamaku marah, nya kalau sapa mencincau-cincau bagitau .. bah kanak-kanak mana jua atu kan..  pikir macam anukan desain waktu atu”

“ Yang ku ingat.. cigunya dulu sana garang e.. macam .. macam strict la.. strict .. a bit strict.. macam inda macam.. ntah a .. yang ku ingat dulu ku ngat dulu time kami sekulah kalau kami buat salah kana kubit .. sampai hijau .aku ingat tu dulu tu ... pernah kana kubit , aku pernah tu .. ada parent datang marah.. tapi ganya sana tu .. aaa .. ada yang sampai ke pengetua pulang guru besar apa .. tapi antah a macam inda jua anu kan macam.. cematu-cematu saja .. mungkin.. tapi ada bagusnya.. pasalnya bagusnya cigu atu strict kanak-kanak pandai bah .. kanak-kanak pandai ulihnya.. yg ku ingat la time atu “

“ and then kami sekulah dulu, tempt duduk kami.. bisai tu .. macam.. 1 row…inda ku silap 1 row 1 row la.. tapi bercampur .. kelas kami basar macam cani lah jua lebih kurang tapi macam by 1 row.. tempat duduk kami becampur-campur .. 1 row macam lelaki bini-bini lelaki bini-bini macam atu, yg ku tahu la… “

“ and then sana kalau kan escape payah.. bah pasalnya kan kalau sapakan escape time atu a.. yang ku ingat dulu yang pernah-pernah la yg escape atu.. durang datang awal kana antar leh indung durang.. sudah atu indung durang balik… jalan .. tapi kalau diikutkan sana kalau macam 7.30 kana kunci pintu sudah bah.. inda jua dapat nya urg kan melasut bh .. payah kan melasut jua bah.. yata selalunya orang yang berani escape atu ..yang datang awal”

“ And then yang ku ingat dulu, kami ada buat persembahan .. sana.. hmm… time atu kami akhir, time atu aku akhir… time atu ku darjah 1 … kawanku 3 orang..  kami keakhiran.. kami pakai perahu.. lalu dari belakng … supaya nada kana dapatan..belakang sekulah atu .. kan belakang sekulah atu .. eh kalau dikira kalau dari kampong air macam berhadapan dengan Yayasan … kalau kami pangil belakang tu.. au 2 pintu .. satu yg pintu sini kira rumah-rumah. Yang belakang sini tangga untuk anu kenaikan perahu.. yata kami selalunya dulu yang ku ingat time darjah 1 lah, kira damit jua masih jua tu a.. ingat ku masih tu .. kami 3 orang berperahu.. pasal kami takut akhir kan,.. takut kana marah… berperahu kami.. berperahu .. naik lalu dari belakang .. yata time atu kedapatan …kedapatan oleh cikgu kami.. kata cikgu kami nya rupanya cikgu ada standby sudah dibelakang.. nya cikgu nya bahapa kamu nya.. inda nada-papa.. bah time atu ntah a.. konon time atu pasanku berakal-akal jua usulnya.. cam kami berperahu atu bah .. sekali nya cigunya bahapa kamu nya .. nada nya kami ..  saja nya kami… lalu-lalu sini…nya .. sekali kana sampaikn arah guru kelas kami, kana denda lah kami… time atu .. sana macam a bit strict .. selalu macam .. macam strict la sikit la bagi ku la.. tapi inda ku tahu la a time atu.. lagipun guru besarnya pun meninggal sudah time atu .. eh ani kira meninggal sudah .ia pun macam abit strict lah jua ..”

“ kalau di kira time atu .. kira macam arah pagar tu kira dekat dengan kelas jua .. ani macam pagar kan sini kelas .. hampir …macam kita haik saja.. bukai pintu macam cato bah .. apa jua ganya kampong air.. kana bukai .. tapi selalunya parent la yang anu yang menyahuti.. kana bukai .. tapi kana marah la jawapannya.. yang ku ingat atu saja lah a”

“ Kantin … kalau ku ingat sana… kami nada kantin.. kalau time aku nada kantin.. entah a.. pasalnya kalau di kampong aing… setiap rumah ada berjual kan.. selalu nya kalau kami .. kebanyakannya kami berbata bah.. yang ku ingat time atu kami sekulah nada ada kantin sekulah.. yang ku ingat la a … kalau ku inda silap waktu atu a ..inda ku tau a kalau kamu ada interview urang lain .. pasal ku pun batah sudah .. memori pun dui ma…. Lau ku inda silap aku time atu tahun 88.. aku tahun 88, 89.. aku ingat time atu nada anu nada kantin sekulah”

“ and then….  makan pun time atu kana.. sama macam sekulah masani … kana hidangkan .. aa.. atu lah masih .. lagipun yang ku tahu kalau kami kan makan pun a.. sebelum kmi sekulah .. singgah dulu tu .. macam-macam ada kerupuk , ada numan yang 20c , yang ku paling suka lagi kana jual serbuk milo becampur sama serbuk susu .. wow.. sedap tu”

“ perpustakaan .. ntah a inda ku pasti a.. perpustakaan a.. tapi seingatku macam ntah a … macam nada jua perasaan ku lah a…pasalnya ntah a.. kami punya sekulah tu .. bilik guru besar sudah macam belakang –belakang macam memampan oleh pantas .. kalau membuat persembahan pun tangah-tangah atu jua .. nada dewan.. macam maksudku .. tangah-tangah atu dapan ani pentas ni .. kelas keliling.. kalau dewan macam bilik kn .. ani inda macam lapang .. ofcouse be atap .. yang ku ingat time atu kami be atap e .. yang ku ingat time atu kalau hujan pun ,, kalau ujan miris e … ada jua miris.. tpi inda arah kelas … cam kira macam siring-siring atu saja.. au tabuk nya lain … aku masih ingat tabuknya atu .. kataku unik .. inda lagi bertukar… mati sudah tu tabuk atu. Tapi sayang a ia hangus atu”

 eh sayang la.. pasalnya .. kira first kan sekulah sana…andthen a.. ampir lagi dangan kampong.. ampir sama rumah .. ampir saja menyubalah … au ampir ..  kira macam sini kami punya rumah dapannya sekulah.. rumah kami yang dulu(angus).. yang ku ingat time atu nya durang nya rumah kami dulunya … baru sekulah atu nya … pasal kami inda tinggal sana .. kami didarat sudah.. durang abang ku pun.. tapi alum batah atu kami suruh pindah .. pasalnya lapas kami pindah di darat at kami kan suruh sekulah di St Andrew tu dulu … sudah atu aku darjah 5 baru abang ku tu  kana suh pindah kedarat … balum angus tu .. angus mungkin 2002 “

“ pertandingan ada.. pertandingan  yang ku ingat tarian apa ada.. so macam sekulah- sekulah lain jua.. au berlawan-lawan.. yang ku ngat dulu kami ada buat persembahan by kelas.. cam dari darjah pra A, pra B darjah 1 ,1A 1B smpai darjah 6 kami buat persembahan la yang ku ingat time atu … andthen baju time atu bebas kami.. aku melihat saja… time atu bebas la sapakan makai gaun ka… seluar panjang ka… inda kana larang la waktu atu”

“ dui kelahi kelahi macam kanak-kanak ganya mun namanya darjah satu.. tahu lah kanak-kanak… aku inda suka kau.. inda… inda … macam atu tah ganya… udah atu esuk bertagur lagi.. tapi kalau kamu mahu sampai macam darjah 6 atu ….. cousin ku saja tu, mahu?”

Tekstur:

Penyampaian pencerita lancar dan lantang, kata-katanya dapat didengar dengan jelas, apabila ditanya soalan pencerita seperti sudah bersedia dengan jawapan. Pencerita ada juga berhenti sekejap menunggu soalan seterusnya. Pencerita bercerita dengan selesa tanpa malu dengan kehadiran kami pengkaji 2 orang. Pencerita juga ingat mengenai aktiviti- aktiviti, pengalaman, struktur sekolah dan sebagainya. Cerita yang di sampaikan ada yang berunsur cerita humor contohnya pencerita ketawa samasa bercerita mengenai denda yang dikenakan terhadap murid yang salah. Pencerita juga ketawa ketika menceritakan mengenai struktur jendelanya yang unik yang bolih menyebabkan orang tergugur. Pencerita jua ketawa ketika bercerita mengenai bajunya yang diconteng oleh kawan-kawannya yang dianggapnya desain. Pencerita juga ketawa apabila mengingati beliau pernah berperahu dengan kawan-kawannya dan diketahui oleh cikgunya. Pencerita juga sedaya upaya membuatkan kami paham mengenai struktur jendela sekolah tersebut yang baginya unik. Pencerita juga mengunakan isyarat tangan untuk memberitahu seperti smoking label, bentuk tabuk, tempat diconteng dibahu, menunjukkan bentuk bilik dan menunjukkan jarak pagar dan bilik kelas yang hampir. Beliau rasa sedih apabila menceritakan perasaan beliau apabila sekolah itu angus dan rumahnya juga turut hangus. Gangguan berlaku apabila kedengaran musik dari radio dari opis tempat beliau berkerja. Pencerita juga kerap melihat jam tangan beliau. Bahasa Ingris ada juga digunakan  seperti and, cousin, limited dan banyak lagi.


Glosari:
Cincau – conteng/lukis
Kubit – cubit
Tabuk – tingkap/jendela
Melasut – tergugur/termasuk
Cali – lucu
Menyubuk – melihat
Ampit – sempat
Dapatan – diketahui
Haik – Teriak/panggil
Memampan – dihadang
Kamah – kotor
Hangus - terbakar


Informan: XXXXXXXX
Tempat rakaman: XXXXXXXX
Tarikh: 7/11/2014
Umur: 30 tahun
Bahan 2
Genre = Memorat

Kontexs:

Informan bernama XXXXXXX. Berumur 30 tahun. Beliau merupakan saudara dekat dengan informan pertama dalam bahan 1.  Beliau bersekolah di Sekolah Lela Menchanai dari darjah pra sehingga darjah 5. Cerita yang disampaikan adalah perkara yang dilihat dan pengalaman dari pencerita sendiri.  Pencerita tidak ingat tahun berapa beliau mulai bersekolah disana.  Kami meyediakan beberapa soalan yang hendak di ajukan supaya beliau senang untuk bercerita. Cerita yang di sampaikan pula tidak pernah diceritakan tetapi hanya di ceritakan pada pengkaji iaitu saya dan juga teman saya. Kami menemui pencerita dirumah beliau di Lambak kiri. Ibu beliau turut bercerita mengenai perkara yang dilihatnya dan jua pengalaman suaminya yang dulu bersekolah di Lela Menchanai pada tahun 50-an. Pendapat saya, sukar untuk mendapatkan bahan cerita yang diinginkan kerana beliau sering mengatakan yang beliau sudah lupa dan cerita yang diceritakan hanya ringkas. Keadaan beliau juga yang mendukung anaknya yang kecil semasa bercerita menyebabkan pencerita gundah dan susah untuk bercerita. Kami ingin mendapat lebih banyak cerita dari ibu beliau tetapi ibu beliau sedang sibuk menghantar cucunya mengaji.



Teks:

“ Aku saja .. bapa pun pernah jua sekulah sana.. tapi masani bapa tidur”
“ kalau tahun aku inda ingat”
“ Dari darjah pra… sampai darjah 5”
 “ Aku ingat-ingat a seronok la.. cigunya pun macam peratikan murid-muridnya macam cato…. Ada macam mainan tradisional la jua.. cato la… pasal inda ingat lagi wa.. batah sudah kan…. Eh batah e na tau na ingat la.. “

“ aku kalau bekawan inda kana buli la.. aku tinggal inda jauh dari sekolah atu .. dapan sekulah tu la ku tinggal… tahunnya inda ingat a… pasal rumah kami dulu hangus baru sekolah… yata pindah yata inda tahu tahun berapa yata inda ingat a“

“ pengalaman kalau belajar okay, inda mengusut la.. okay jua la belajar sana.. sudah pindah atu macam mengusut kan .. pelajaran atu.. inda sama macam sekolah ani ni wa… macam pelajaran atu payah sikit la disini(sekolah baru) tapi disana(samlam) cam masuk bah masuk”

“ cikgunya okay … principal pun okay .. hormat la.. menduli jua la cam murid-murid atu la.. ..apa nama cigunya a.. indaku ingat.. pasal inda ku tau. kaka ku ganya ingat la cigu cigunya disana tu.. kaka ku darjah 6. Tapi ia dulu la yang batah di sana.. semua kami 9 orang adi beradi semua ampit sekolah disana”

“ perasaan angus.. sedih.. macam tinggalah anu kawan-kawan mcam atu.. sini pun kawan pun kana buli-buli…inda sama macam sekulah sana la.. cam di sini cigunya garang disana inda sekolah Lela Menchanai inda.. inda sama.. kadang ingat jua la kalau ke bandar pun macam rasa sedih melihat tempat atu la.. “

“ kantin nya ada.. adang ada kantin nya. Macam jual nasi apa makanan.. cam makanan ringan-ringan la.. minum minuman macam minuman kutak .. kalau rehat pun indakan kana sediakan kan tu kalau rehat kana sediakn , kalau minuman kana bagi minum, minuman milo pakai cawan tu dulu … percuma cematu…”

“ kalau sukan … pasal aku sukan inda berapa minat lah a…inda minta…. Pertandingan .. macam ntah a inda ku ingat “

(“ mana lagi ingat dah tahun-tahunan.. aku lagi menunggu anak ku yang bungsu atu dari darjah kusung …. Darjah kusung ya.. sampai setahun ku menunggu ia disekulah a.. tapi gurunya Hajah Rosiah.. darjah kusung.. guru besarnya sapa a guru besarnya ani a.. ee bapamu tu tahu bah guru besarnya aku inda ku tahu guru besarnya  .. tau ya tu e.. sampai ani ya tau tu.. ia orang saba..  tahu ya tu.. aku orang Sg Kedayan manakan ku kan tahu .. belok-belok ani kan apa namanya Lela Menchanai.. aku mana tau tu.. kantin ada.. minum.. sana… ada jua orang bersukan atu deh ada e kanak-kanak di dalam atu saja bah ia macam rumah kan.. macam ada dewan belusir.. kalau nya beratur bahapa atu disana .. inda ku ingat bah batah sudah kali a … ya angus tu .. kami dulu kebakaran a .. baru Lela Menchanai .. semua tah angus sama Lurung Sikuna a.. yatah inda lagi kami ingat kan durang a.. anak ku semua anu keraja bah .. ia ganya tahu tu … semua penah sekolah Lela Menchanai “)

“ ani pun sudah cigu nya garang-garang kan dulu bisai kan macam peduli lah arah murid-murid cematu.. pasal atu tah kalau.. kalau melihat tempat atu macam sedih …ingatlah kenangan-kenangan disana atu.. “

“kenangan cerita-cerita sama kawan … kadang kana atil-atil apa tu .. lelaki cato.. a… kadang bermain apa macam atu kan … “

 (“ rumah kami rumah mertuaku hampir di anu atu SAMLAM a.. Lela Menchanai a.. au angus.. yata lakat lagi durang sekulah sanakan… be antat ta dari Lambak Kiri be antat ke sana .. kalau akhir sampai pukul 8 apa kami laki ku mana pandai berkerita .. menunggu orang membawa bah .. bekerita ke sana.. paksa tah pindah kemari .. sekulah anu a..Dato Othman a.. turun temurun la cucu disini .. semua sekulah disini “)

(“inda! inda g turun ke kampong pasal nada lagi kan di agakan .. SAMLAM inda lagi ada.  sekarang ani rumah orang lain pulang mengisi… tapi bukan orang kitani.. ku dangar orang dari tutong apa bah..aa.. au … “)

(“ dulu siuk ampir-ampir sekulah.. antar saja anak.. kadang kalau ia nada mau sekolah.. kalau be apa-apa dilihat disubuk saja .. tapi nada dapat balik ke rumah tu ”)

tapi bisai la masa kanak-kanak menangis pun cigunya peduli wa.. macam di bawanya makan apa  .. di dapur tu …didiamkan nya apakan … au ada dapur .. tempat cigu rehat tu”

(“ laki ku ganya tahu tu .. panjang eeee sekolah atu . tabuknya panjang .”)

“ usul sekulah atu panjang… sekali .. perasaan ku warna biru bah tu ia punya cat nya .. pintu nya memanjang … eh jendelanya panjng .. pintunya pagar saja “

(“ kalau laki ku peristiwanya tu tahun 50-an .. ia sekulah sana tu nya . main bula .. ia nada bekasut... kalau ia sekulah kalau urang miskin ya inda bekasut.. mana beselipar ia sekulah… durang.. selipar nada . kaki ayam saja nya ..ada anu gambarnya dulu ..be kaki ayam banar ..be tupi saja “

“ Tapi dulu tu sekolah nya lain kan nada sama..”

 (“ia jua lakat tu dari dulu atu..  nada berubah tu … au mana berubah tu .. berumah bedinding kayu …papan .. lantai nya ada jua e anu begigi-gigi atu bah .. ia kampong aing “)

“ Kalau gugur barang , macam anu jua tu “

 (“ Buang sampah saja keaing lau ada sampah”)

“ kadang kalau ada penambang melintas dibawah atu, dibawah sekulah atu ia nampak kan juatu .. “

 (“ kalau mengantar guru-guru.. kana hantar pakai perahu atu .. perahu sekulah a.. yang panjang a… “)

“ kalau kena denda… pakai garisan panjang sama pemadam anu tu.. tapi pemadam dulu lain kan kayu .. yatah sakittu.. tapi kalau yang bejamur diluar nada tu .. atu saja dendanya “
(“ kalau nya orang kuku panjang .. periksa kuku ni nya .. yata takut kan nya .. supaya takut kana ambat … tapi tinggi pulang pelajarannya dulu atu …darjah 6 macam pelajaran orang tinggi .. bisai bah .. ia sambung atu kan … bisai tulisannya .. bisai bah pelajarannya durang bah .. sekarang ani a darjah 6 macam cakar ayam … darjah empat  mikin cakar ayam  .. lain jua kamu ani cakar ayam darjah 4 pun cakar ayam … durang bisai bah tulisannya bah .. ingin ku melihat .. yata nyanku bisai guru-gurunya dulu”)

“ sekarang ani payah bah anu pelajarannya .. dulu bisai kan pelajaran- pelajarannya … sanang-sanang la sikit.. macam Math , ugama, Sci apa tu .. sama la cam dulu tu ..”

“ Aku ada rekod anu Sekolah Rendah Lela Menchanai “

Texstur:

Pencerita mengakui tidak berapa ingat terpaksa kami berdua iaitu saya dan teman saya mengajukan soalan dan informan barula mulai bercakap dan bercerita . Tetapi cerita yang diceritakan terlalu ringkas kerana beliau tidak bercerita dengan lebih panjang. Penyampaiannya jelas tetapi kerap berhenti kerana beliau tidak tahu perkara yang hendak diceritakan. Informan seorang yang pemalu dan segan. Beliau selalu tersenyum dan ketawa setiap kali bercakap. Pencerita mendukung anaknya yang kecil semasa bercerita yang menyebabkan kesukaran dan tidak selesa semasa beliau becerita. Gerak geri beliau gundah kerana mendukung anak kecilnya yang mungkin berusia 1 tahun. Semasa beliau bercerita, anak-anak kecil beliau yang lain turut mendengar dengan jelas kerana anak-anaknya duduk bersila berhadapan kami begitu juga dengan ipar beliau yang duduk berhampiran kami. Beliau berasa sedih kerana terpaksa pindah. Kelihatan dari expresi muka pencerita yang agak sedih. Ibu beliau baru pulang kerumah dan terus menyampuk dan mendengar anaknya bercerita.Ibunya duduk bersila berhampiran cucu-cucunya yang khusuk mendengar ibunya bercerita. Gangguan berlaku apabila kendegaran bunyi enjin motor dan kereta dan juga anak-anak kecil beliau yang bermain.  Nada suara ibu beliau bertukar apabila kami bertanya adakah meraka masih turun ke kampong . Nada suaranya tinggi menjawap ‘inda’ dan suara nya mengecil apabila memberitahu orang lain yang mendiami tempat perumahan baru tersebut. Saya sertakan gambar rekod beliau dan gambar ayahnya yang berdekolah dulu di SAMLAM yang saya gambar menggunakan telepon bimbit.


Glosari:

Peratikan – melihat/peduli
Tabuk – jendela
Ampit – sempat
Antat – hantar
Belusir – berlari
Subuk - lihat



Informan: XXXXXXXX
Tempat Rakaman: XXXXXXXXX
Tarikh: 7/11/2014
Umur: 21 tahun
Bahan 3
Genre: Memorat

Konteks:

Informan bernama XXXXXXXXX. Berumur 21 tahun. Beliau bersekolah di Sekolah Lela Menchanai dari darjah pra sehingga darjah 3. Cerita yang disampaikan adalah perkara yang dilihat dan pengalaman dari pencerita sendiri yang pernah bersekolah disana. Kami meyediakan beberapa soalan yang hendak di ajukan supaya beliau senang untuk bercerita. Cerita yang di sampaikan pula tidak pernah diceritakan tetapi hanya di ceritakan pada pengkaji iaitu saya dan juga teman saya.  Pendapat saya, cerita yang diceritakan hanya ringkas. Pencerita dengan senang hati memberi kerjasama walaupun pada masa itu pencerita sedang berkerja.

Teks:

“ aaa.. start sekulah Lela Menchanai tahun 1999 sampai 2000.. sampai darjah 3 la …2000  berapa 2002 ka 2003 .. sampai start atu angus la.. and then baru atu la pindah sekulah lain .. atu pun.. hmmm… inda banyak ingat la a.. pengalaman sekulah sana .. tapi siuk la walaupun sekulah sana damit la… inda terlampau basar”

“ and then sekulah atu inda terdapat apa dewan cuma ada macam tempat berkumpul la tangah-tangah [1]tapi nada atap.. tapi macam biasalah kalau pagi- pagi sekulah sana berkumpul la pagi-pagi tapi kalau masa hujan sal nada atap kan paksa masuk ke kelas lah ke kelas saja  ”

“ subject nya cam biasa sama yang ada  masa ani la a.. sama subjectnya tapi inda tau la a subject dulu a…aktivitinya .. kalau dulu sekulah sana inda banyak aktiviti lah .. ada macam main bula , netball yag ku tahu atu saja la …aku ikut netball saja …inda berapa active .. ikut belawan masatu nada la . .pasal darjah 3 masatu nadalah … darjah 4, 5, 6 atu adalah… tempat main tempat atu saja tenpat berkumpul .. nada dewan .. tempat berkumpul saja “

“ kenangan pahit sana macam pernah apa.. cam terpuruk ..pasal sanakan sekulah atu semua kayu bah .. and then since tempat berkumpul atu nada atap andthen ia hujan lalu kayu nya cam mumut sudah . then sana la cam adalah cam rubuh kayu tu cam terpuruk la ..”

“ kenangan manis macam banyaklah kawan-kawan lama sana… kalau buli-membuli tu jarang la … bermain sama kawan saja la.. tempat bermain yata tempat sana nada basarlah sekulah atu damit sajalah  “

“ Kantin … kalau makanan kana bagi nada. Ada kantin tapi.. macam biasa la bejual nasi 20c, minuman 20c.. minuman bekutak . penjualnya pun melayu juala …then kalau rehat dikantin bebaris la… ow macam rehat.. makanan kana bagi yg bekettle atu kan a…sama ruti atu saja “

“ Aa… perasaan atu sedih tu sedih la …tapi kata urang apa a macam ada la rasa sedih pasal sekulah atu lama sudah kan. Tapi inda tahu angus dulu tu la a “

“ Bentuknya kayu.. semua serba kayu la bentuknya … tapi inda terlampau besarlah .. then kerusi meja pun kayu jua la tapi  inda tahu la masatu ada meja yang jenis basi tapi mostly macam banyk kayu la..  macam sekulah atu bentuknya kurang labih macam empat segi ka inda basar ..cam bilik staff nya pun inda basar la ..sadang … kelas-kelas pun inda berapa basar”

“ transport kesekulah ada yang pakai jalan kaki saja kalau rumah hampir … tapi adalah yang pakai perahu … kalau cigu-cigu pakai mirin yang macam masani kan .. durang panggil mirin … atu perahu panjng yang ada atap a.. lau aku pakai jalan kaki saja pasal rumah ampir saja… inda angus rumah .. kira berapa jarak a..  jauh sikit la a .. tapi inda jua jauh sikit la … tapi tempat nya kami masih sana la … pasal tempat atu kan tempat sekulah kana buatkan perumahan baru kan.. kami dapat sana la a… yata ada sana tempt perumahan kana buatkan jambatan Lela Menchanai sana … sana la tempatnya sekulah dulu”

“ cara belajar cemana a kurang labih sama macam masani la.. tapi kalau masani belajar pakai marker pen kan kalau dulu sana pakai kapur … masih pakai kapur..and cara belajar macam biasa la.. inda jua berapa ingat lah pasal sampai darjah 3 saja wa..”

“ Kana denda atu ada pernah .. cigu denda pun pakai apatu pemadam dapur atu kan arah tangan pakai pembaris  ka kana ambat ka cematu la.. kana denda pasal inda buat keraja rumah , buku tinggal atu saja “



Tekstur :

Pencerita menjawap setiap soalan yang kami ajukan. Suara pencerita lembut dan perlahan apabila bercerita. Pencerita ada juga berhenti sekejap menunggu soalan seterusnya. Pencerita bercerita dengan selesa tanpa malu dengan kehadiran kami pengkaji 2 orang. Pencerita merupakan satu sekolah dengan saya oleh itu dia tidak kekok apabila bercerita.  Informan tergelak semasa kami bertanya beliau pernah bercinta semasa bersekolah.  Nada suara bertukar dan expresi muka pencerita nampak sedih apabila kami bertanya perasaannya apabila sekolah itu terbakar. Pencerita dan kami pengkaji berdiri semasa bercerita kerana pada masa itu pencerita sedang berkerja. Pencerita kelihatan seperti melihat-lihat keadaan sekeliling kalau-kalau pengurusnya nampak. Pencerita tersenyum apabila teringat peristwa lucu beliau semasa terjatuh kerana kayu rubuh. Ada gangguan bunyi dari radio ditempat beliau berkerja dan orang-orang yang melintas. Kami cuba mendapatkan lebih banyak cerita tetapi pencerita mengatakan yang beliau sudah tidak ingat lagi. Bahasa Ingris juga ada digunakan seperti and, transport, since dan sebagainya.

Glosari:

Angus – terbakar
Terpuruk – termasuk
Ambat – pukul




Informan: XXXXXXX
Tempat rakaman: XXXXXXX
Tarikh: 5/11/2014
Umur: 21 tahun

Bahan 4
Genre = Memorat

Texstur:

Informan bernama XXXXXXXXXX. Berumur 21 tahun. Beliau bersekolah di Sekolah Lela Menchanai sehingga hangus. Cerita yang disampaikan adalah perkara yang dilihat dan pengalaman dari pencerita sendiri yang pernah bersekolah disana. Saya meyediakan beberapa soalan yang hendak di ajukan supaya beliau senang untuk bercerita.

Teks:

“ Sekulah Rendah Lela Menchanai… au my school dulu tu.. aku bagitau lah serba sdikit pngalaman sekulah sana.. sekulah ani unik banarnya, diperbuat daripada kayu, semua kayu, nada cement even dewan punya lantai dari kayu, yang penting semua kayu lah, sekulah ani letaknya di Kg Ayer, Kg Lurong Sikuna, ada jua berita yg sekulah ani pelajarnya 100% lulus dalam peperiksaan dan sekolah yg pertama ditubuhkan..”

“ nama skulah ani di ambil sempena nama seorang puteri iaitu Puteri Lela Menchanai..
sepanjang ku skulah sana, belum ada pembaharuan, maksudku macam masih suasana klasik, mun sekulah sekarang ani moden tapi skulah atu klasik dan uniknya smua dari kayu.. “

“ aku masih ingat sekulah ani terlibat dalam kejadian kebakaran Kg Lurong Sikuna dulu, puncanya inda tau so sekaligus sekulah ani pun turut terbakar pada tahun 2002 kalau aku inda salah.. dan aku masih ingat time atu hari ahad...  “

“ sampai sekarang sekulah ani inda lagi ada, tinggal nama saja... aku inda tau bila sekulah ani dibina dan ditubuhkan… yang penting sekulah ani paling tua lah di antara sekulah sekulah lain..”

“ cerita seram inda plg ada.. kalau cerita cali ada, aku berjalan tapi kepala menoleh kebelakang, sudah kepala menoleh kedapan, terhantuk yang untuk memadamkan api ah.. and one more thing, masa ada kejadian kebakaran di Kg Saba, inda jauh dari sekulah, sorang-sorang sibuk meliat diluar, macam inda belajar ..

“ and time atu cigu-cigu nya inda strict lah, kira mesra sama murid- muridnya, kana denda pun jarang, mungkin ada, ikut cigu lah ah, tapi kebanyakkan cigu-cigu dulu pentingkan disiplin eh, banar, kalo assembly mesti tagak tu, bebaris mesti lurus ikut class, cigu becakap semua diam, macam merati bah banar...”

“ subject selalunya macam biasa ada maths, eng, science, geo, art, sivik, pelajaran am, mib, PE, and ada appointment check gigi... ada class membarus gigi.. kalau permainan biasa lah macam lari-lari.. yang ku paling ingat time darjah pra main "pukul berapa jatuh harimau" atu paling famous tu time atu.. “

“ and ada jua macam ikut pertandingan aerobik, manang tempat kedua inda ku salah.. and selalu jua mengadakan sambutan hari guru, hari raya... “

“ kalau PE tu ah, inda ada baju seragam PE sekulah, just baju biasa yg putih,, atu saja simple.. aku harap atu sedikit sebanyak dapat membantu “


Texstur:

Pencerita lancar bercerita apabila diaju pertanyaan dan penyampaiannya juga jelas dan teratur. Pencerita tidak segan untuk bercerita kerana saya pernah satu sekolah dengan pencerita. Ada cerita humor yang menyebabkan pencerita tersenyum dan ketawa perlahan apabila teringat peristwa lucu beliau semasa terhantuk. Pencerita bercerita dengan tenang sambil mengingatkan peristiwa lalu. Pencerita berhenti apabila beliau ingin pergi bersama kawan beliau. Gangguan apabila kawan pencerita datang dan memanggil beliau.  

Glosari:

Tagak – tegak
Merati - paham




[1] Tiada atap? Informan(suriayani -bns-) sebelumnya mengatakan ada atap ditempat lapang tu. Sekitar dia bersekolah tahun 88/89.



* Diharap perkongsian ini dapat membantu insan-insan yang memerlukan. Inshallah






4 comments:

  1. Aku pun pernah jua bersekolah smlm jua dri darjah pra hingga darjah 5 tahun 1988 hingga 1993, terpaksa pindah kedarat selepas kebakaran kg setia pahlawan..

    Yang ku masih ingat masa tu jenis tabuknya 'buka katup' warna bangunan nya hijau..

    Mempunyai dua block bilik darjah, 1 bilik guru-guru, 1 bilik guru besar, satu libary, 1 bilik kecemasan aid, 2 bilik jamban, 1 kantin, 1 dapur, 1 stor.

    Kalau masa rehat akan diberikan minuman jenis panas (horlick/milo) dalam kettle besar, 1 baldi besi berisi dengan cawan putih (ikut ramai murid satu kelas) dan ada 1 box makanan/buah.

    Tahun 1989 tempat lapang antara dua block bilik darjah tu kana bagi atap sudah, inda lagi open roof macam tahun sebelum nya

    Aku masih ingat nama guru besar nya masa tu pengaraj haji omarali yang menatap di kg saba tengah.

    Banyak kenanagan ku di sana semasa zaman atu

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. My school dulu...tambahan da bilik utk menonton tv tu(biasa utk kelas englishlah) sebalah librarynya tu...tmpt brinjik n mnchk mata jua bilik atu. Kantinnya damit..dkt jamban..sebuah stor besar mnympan barang dan buku... And pentasnya lau d bwhnya pentas tu sometime tliat jua duit syiling haha... And naik naik pentasnya jua lah slalu mngmbil hadiah. Tu jer..sori nda tantu ku bercerita

    ReplyDelete
  4. Teruk bahasa pencerita atu .. nda btantu .. bule d halusi lgi kmudian hari ..

    ReplyDelete