Pantang larang merupakan kepercayaan masyarakat Melayu berkaitan
dengan adat dan budaya warisan nenek moyang. Menurut Bakar Lakim (1992), pantang
larang itu bersifat universal tetapi berbeza dari segi kepercayaan dan adat
resam masing-masing sesuatu bangsa (p.56). Di sebalik pantang larang yang telah
diperturunkan secara lisan sejak turun temurun itu tersembunyinya mesej yang
perlu dihayati. Pantang larang selalunya ditujukan kepada kanak-kanak dengan
niat untuk mendidik mereka agar tidak berbuat sesuatu yang tidak baik. Kesimpulannya
pantang larang itu merupakan suatu yang dilarang untuk melakukannya. Jika
pantang larang itu tidak dipercayai maka akan ditimpa bala bencana atau
malapetaka. Didalam buku ‘Pantang Larang Kitani” karya Hadijah Hasan kebanyakkan
pantang larang ditujukan untuk kanak-kanak dan remaja.
Menurut Ismail Hamid (1988), Pantang larang
itu digunakan sebagai cara mengelakkan manusia daripada mendapat sakit atau
kecelakaan (p.41). Contohnya,
‘Duduk di atas bantal kelak ketulahan’ membawa maksud seseorang yang duduk di
atas bantal yang digunakan untuk berbaring atau tidur akan mendapat ‘tulah’
atau bencana. Rasionalnya pantang larang ini ditujukan untuk kanak-kanak agar
tidak duduk diatas bantal kerana pada dasarnya bantal itu adalah alas kepala
untuk baring atau tidur. Selain itu juga bantal adalah sesuatu yang berharga
kerana ia adalah pelindung kepala ketika baring atau tidur. Nilai-nilai murni
yang terdapat dalam pantang larang ini ialah untuk mengajar kanak-kanak supaya
menghormati bantal tempat berbaring kepala dan supaya berperangai elok.
Ditambah lagi untuk mendidik kanak-kanak supaya menjaga kebersihan, kerana
bantal itu adalah alas untuk kepala ketika baring atau tidur. Pengajaran dari
pantang larang ini ialah supaya kanak-kanak tidak duduk di atas bantal. Contohnya lagi ‘berselimut seluruh badan kelak roh tidak
mulih ke jasad’, bermaksud kematian kerana jika roh tidak kembali ke badan,
manusia akan mati. Walaupun pantang larang berbunyi sedemikian tetapi
sebenarnya terdapat makna tersirat didalam pantang larang tersebut. Makna
tersiratnya ialah orang tua-tua dahulu melarang kanak-kanak tidur berselimut
menutupi seluruh badan kerana ditakuti lemas. Contoh lain seperti ‘ Menjangkau
kepala orang tua-tua kelak ketulahan’, ‘ Melangkahi kulit telur kelak
berbisul’, ‘ Mencuri telur danbuah-buahan kelak berjaguk’ dan banyak lagi.
Jelas disini pantang larang yang disebut jika tidak dipercayai akan mendapat
bencana. Oleh itu kanak-kanak akan mendengar dan mematuhi pantang larang
tersebut.
Pantang larang juga berrfungsi untuk mendidik supaya
bersikap bersopan santun terutamanya di kalangan kanak-kanak dan remaja. Sopan
santun merupakan unsur penting dalam kehidupan bersosialisasi sehari – hari
setiap orang, karena dengan menunjukkan sikap sopan santunlah, seseorang dapat
dihargai dan disenangi. Dalam hal ini sopan santun dapat memberikan banyak
manfaat atau pengaruh yang baik terhadap diri sendiri maupun orang lain. Contoh
‘ Menjulurkan lidah kelak putus lidah’ bermaksud perbuatan menjulurkan lidah
kepada orang lain adalah perbuatan yang tidak elok dan dianggap keji. Rationalnya
menjulurkan lidah adalah perbuatan yang tidak elok dan sebagai orang yang
berugama islam, perbuatan
menjulurkan lidah itu adalah perbuatan yang sangat kurang sopan dan tidak
menghormati orang. Sebagai kanak-kanak haruslah menjaga diri dan sentiasa
bersifat sopan terhadap orang tua. Janganlah menjulurkan lidah kepada orang
tua-tua kerana perbuatan itu tidak sopan. Aspek yang terdapat di dalam pantang
larang ini ialah aspek masyarakat. Sejak dari kecil, kanak-kanak diajar untuk
tidak menjulurkan lidah terhadap orang tua-tua kerana perbuatan itu tidak
sopan, oleh itu pantang larang ini dicipta untuk mengajar kanak-kanak bahawa
jika mereka menjulurkan lidah mereka terhadap orang tua-tua maka mereka akan
mendapat balasannya. Pengajaran yang terdapat di dalam pantang larang ini ialah
kanak-kanak haruslah mempunyai sifat budi pekerti yang mulia dan bersopan
santun terutama ketika berhadapan dengan orang lain apatah lagi dengan orang
yang lebih tua daripada mereka.
Pada zaman masyarakat Melayu dahulu, mereka
masih belum mengenal agama, mereka amat mempercayai hantu, jembalang, puaka,
semangat dan sebagainya. Jesteru dari kepercayaan inilah wujudnya pantang
larang yang meggunakan ‘hantu’ untuk menakutkan dan mendidik kanak-kanak
dahulu. Contohnya ‘Bermain tapuk-tapukan pada waktu malam kelak disembunyikann
hantu kalindahau’ membawa maksud untuk melarang kanak-kanak dahulu bermain
sembunyi pada waktu malam kerana dikhuatiri mereka tidak dapat mencari jalan
keluar daripada tempat penyembunyian mereka. Dengan mengatakan akan ditapuk
oleh hantu kalindahau, kanak-kanak tidak berani untuk bermain sembunyi pada
waktu malam. Selain itu, malam ialah waktu yang sesuai untuk berehat bukannya
bermain. Dengan teguran ini, ibu-bapa dahulu mengajar kanak-kanak supaya
menyesuaikan masa untuk bermain dan masa untuk berehat. Contoh lain seperti
‘bermain simban pada waktu malam kelak diikut oleh hantu salibaya’, ‘bersiul
pada waktu malam boleh memanggil hantu’ dan sebagainya.
Disamping itu, pengaruh Islam juga
terdapat didalam pantang larang. Contohnya ‘keluar pada waktu maghrib kelak
mendapat demam’. Sebenarnya dari segi Islam waktu Maghrib itu mestilah
dihormati dan sembahyang Magrib mestilah ditunaikan. Rasional pantang larang
ini ialah orang tua-tua zaman dahulu amatlah menitik beratkan kepada
kanak-kanak dan remaja agar mereka mendahului solat sebelum mereka keluar
rumah, selain itu juga orang tua-tua zaman dahulu tidak menyukai kanak-kanak
dan remaja berkeliaran ketika hari hendak malam. Ini kerana perkara itu
dianggap tidak manis. Munurut kepercayaan orang tua-tua zaman dahulu, ketika
waktu Maghrib iblis berkeliaran dan mengacau manusia dan boleh menyebabkan
demam. Disebalik pantang larang ini, terdapat pengajaran bahawa kita sepatutnya
menghormati waktu Maghrib dan bukannya keluar merayau-rayau tanpa tujuan yang tidak
tentu. Sama juga dengan pantang larang ‘ Bersiul pada waktu Maghrib kelak
mendapat sial selama 40 hari dijauhkan rezeki’ yang menegur kanak-kanak supaya
menghormati waktu Maghrib.
Didalam pantang larang yang
terdapat dalam buku Pantang Larang Kitani
juga selalu mengunakan ayat ‘kelak tidak berezeki’. Misalnya ‘memijak nasi
kelak tidak berezeki’ membawa maksud orang tua-tua melarang kanak-kanak memijak
dan menjurit nasi supaya kanak-kanak makan dengan tertib dan cermat kerana nasi
itu merupakan kepala rezeki ataupun makanan asas harian, oleh itu, memijak nasi
adalah sesuatu perbuatan yang tidak baik kerana nasi haruslah diberikan
keutamaan dan dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Rational pantang larang ini
ialah memijak nasi adalah perbuatan yang tidak elok dan kurang manis dipandang
orang kerana nasi merupakan makanan utama bagi orang melayu, oleh itu pantang
larang ini dicipta untuk mengajar kanak-kanak untuk menghormati rezeki yang
diperolehi dan menghargai rezeki tersebut dengan sebaik-baiknya. Nilai murni
yang terdapat di dalam pantang larang ini ialah sentiasa bersyukur. Kanak-kanak
haruslah bersyukur dengan rezeki yang diperolehi seperti nasi kerana ialanya
merupakan rezeki dari Allah. Didalam al Quran ada
dinyatakan bahawa sesiapa yang tidak bersyukur maka Allah akan mendatangkan
azab yang pedih kepadanya, sebaliknya sesiapa yang bersyukur Allah telah
menjanjikan ni’mat kepadanya. Ayatnya Bermaksud:
“Dan (ingatlah juga), tatkala Rabbmu memaklumkan: ‘Sesungguhnya, jika
kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni’mat) kepadamu, dan jika kamu
mengingkari (nikmatKu), maka sesungguhnya azabKu sangat pedih.”
Aspek yang terdapat di dalam
pantang larang ini ialah aspek budaya, dari kecil sudah kita di ingati oleh
nenek moyang atau ibu bapa agar tidak bersifat kurang sopan terhadap rezeki
yang diberikan kepada kita dan sentiasa menghargai apa yang kita perolehi,
pengetahuan ini sudah di berikan kepada kanak-kanak sejak di awal usia mereka
lagi agar tidak melakukan perbuatan yang tidak baik terhadap makanan ataupun
rezeki kita. Pengajaran yang dapat diambil dari pantang larang ini ialah
perbuatan memijak nasi di atas lantai ini merupakan sesuatu perkara yang kurang
sopan. Secara tidak langsung teguran ini mengajar kanak-kanak supaya bersopan
santun dan bertatatertib serta tahu bagaimana memanfaatkan rezeki. Contoh lain
seperti ‘berabai rambut semasa memasak menjauhkan rezeki’, ‘berat murut
terhadap tetamu kelak susah mendapat rezeki’ dan banyak lagi.
Kesimpulannya, pantang larang orang tua-tua bertujuan untuk
mendidik masyarakat, khususnya generasi muda agar dapat membawa kepada
penerapan nilai-nilai baik yang boleh diamalkan di dalam kehidupan. Tidak di
nafikan di zaman moden ini amalan pantang larang itu sudah semakin berkurangan
fungsinya namun demikian terdapat nilai-nilai dan tujuan-tujuan positip wujudnya
pantang larang tersebut yang perlu kita hayati. Pantang larang itu hendaklah
sesuai mengikut situasi dan tidak melanggar syarak sebagai masyarakat yang
beragama Islam.
RUJUKAN
Bakar Lakim. (1993). Pantang
Larang Masyarakat Melayu Kampong Air. Negara Brunei Darussalam.
Hadijah Hasan. (2001). Pantang
Larang Kitani. Bnadar Seri Begawan. Dewan Bahasa dan Sastera.
Ismail Hamid. (1988). Masyarakat
dan Budaya Melayu. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
REZEKI MELIMPAH RUAH. (n.d). Di ambil pada
24/3/2015 dari https://rahsiarezeki.wordpress.com/rahsia-rezeki-melimpah-ruah/
PENULIS: Cocoberry8, F, W untuk tugasan kuliah.
berat murut apa maksudnya?
ReplyDelete