Sastera kanak-kanak dan remaja
berfungsi sebagai alat untuk proses pembentukan pemikiran, emosi, imaginasi dan
keperibadian seseorang.
Didalam buku Misteri kapal
buruk hasil karya Ak Metussin Bin Pg Haji Mohd Daud ini mengandungi mesej
yang bersifat informative, mendidik, memperkaya pengalaman dan pengetahuan para
pembaca. Buku ini mendedahkan
para pembaca dengan pengalaman menghadapi masa-masa cemas dan juga bahaya. Buku
ini diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1990. Merupakan novel
remaja pertama karya Ak Metussin.
Sinopsis
ringkas Misteri Kapal buruk ialah mengenai kisah perkemahan 5 sekawan iaitu Mohammad
Fakri, Awangku Haji Irwan, Fadli, Fatimah dan Aman. Semasa berkhemah mereka
menjumpai sebuah kapal buruk yang mencurigakan. Malamnya mereka diganggu oleh
pontianak dan menyebabkan mereka berputus asa untuk menyiasat dengan lebih
mendalam mengenai kapal tersebut. Kepintaran Fatimah menyelesaikan penipuan
pontianak itu yang sebenarnya merupakan seorang manusia yang cuba
menakut-nakutkan mereka. Rupa-rupanya kapal tersebut merupakan tempat
penyembunyian barang-barang rompakan oleh perompak. Mereka melaporkan kejadian
tersebut kepada pihak polis dan akhirnya tertangkaplah perompak-perompak
berkenaan.
Didalam
buku cerita ini sering kali penulis mengunakan teknik imbas kembali melalui watak utama iaitu Aman. Aman mengimbas kembali peristiwa-peristiwa
lalu yang mengajarnya supaya berhati-hati.
Contohnya Aman teringkat
peristiwa kanak-kanak nakal yang selalu bergurau dan nakal semasa dalam bas.
Suatu hari budak itu mati kerana badannya termasuk ke bahagian badan bawah bas
dan kepalanya pecah. Oleh sebab ini, Aman selalu berhati-hati dan juga tidak
bergurau sewaktu dalam bas atau kereta. Contoh
seterusnya Aman teringat peristiwa dua
orang budak mati lemas walaupun keduanya pandai berenang. Oleh itu, Aman selalu berhati-hati dan tidak
mahu berenang ke laut melainkan hanya berenang dipersisiran pantai sahaja.
Seterusnya
buku cerita ini banyak menberi pengetahuan kepada para pembaca seperti memakan buah-buahan adalah sikap yang baik
selepas makan. Buah yang paling bagus ialah epal dan buah epal boleh
membersihkan gigi daripada bekas makanan yang melekat di celah-celah gigi(m.s
13). Sikap amanah seperti Nabi Muhammad s.a.w patut dicontohi. (m.s 26). Semasa
berkhemah hendaklah membawa tilam getah yang boleh dimasukkan angin kerana
senang dibawa dan ringan(m.s 26). Fakri mengorek parit disekeliling khemah
mereka. Tujuannya kalau hujan turun nanti air hujan dan air yang berada di atas
tanah tidak masuk ke dalam khemah. (m.s 24). Dan lagi, Fadli menaruh tali
disekeliling khemah mereka. “ Bila ada orang hendak menganggu kita sudah tentu
terlanggar tali ini. Di hujung tali ini kita simpan bekas-bekas tin. Tin-tin
ini akan berbunyi” (M.S 24). Oleh itu, buku ini sesuai untuk menjadi bahan
bacaan bagi kanak-kanak mahupun remaja.
Dari
segi budaya yang dipaparkan dalam buku cerita ini adalah perempuan duduk kalau tidak
bersimpuh dianggap tidak manis (m.s14). Berikutnya dalam buku cerita ini juga
adanya batasan hubungan lelaki dan perempuan yang bukan mahram. Contohnya, Aman
tidak berani untuk menyarungkan selimut apabila melihat Fatimah tidur kesejukan
lalu Aman menyuruh adik Fatimah iaitu Fadli untuk menyarungkan selimutnya.
Nilai
– nilai murni yang terdapat dalam cerita ini ada banyak seperti baik hati.
Contohnya, Fatimah menolong orang tua menyeberangi jalan raya(m.s 7). Prihatin,
contohnya, Bapa Fadli memeriksa keadaan sekeliling tempat perkhemahan mereka,
ditakuti adanya bahaya. Keberanian, contohnya, meraka berani menyiasat kapal
misteri tersebut walaupun kapal tersebut mencurigakan dan Aman mebaling kayu
berapi ke arah lembaga yang berkain putih (m.s 30). Seterusnya, kebersihan. Contohnya, sampah dikutip dan dihimpunkan dalam bekas
dan lubang dikorek untuk pembuangan sampah kemudian ditimbus.(m.s 13). Amanah,
contohnya Aman tetap berjaga diluar khemah berseorangan walaupun matanya hampir
terlelap. Bersatu padu. Contohnya, meraka berlima menyiasat bersama-sama kapal
buruk itu walaupun sudah diberi amaran. Selanjutnya, cepat dan tangkas iaitu tindakan pihak polis setelah mendapat
laporan berserta bukti, mereka bergegas untuk membuat serbuan. Pintar,
contohnya Fatimah membongkar rahsia pontianak itu
sebenarnya manusia yang ingin menakutkan mereka kerna terdapat bukti iaitu
tapak kaki manusia dikawasan pontianak itu berada. Bertimbang
rasa contohnya mereka tidak membangunkan Fatimah ketika
pontianak menganggu mereka kerana Fatimah seorang yang penakut. Didalam buku cerita ini jugak adanya terselit
nilai agama
Seperti
sembahyang Maghrib walaupun mereka pada masa itu sedang berkhemah dan mereka
berdoa semoga sentiasa selamat dalam perkhemahan itu.
Selain
daripada nilai-nilai murni ada juga terkandung sifat-sifat negatif seperti menakut-nakutkan. Contohnya, salah seorang perompak cuba menakutkan meraka dengan
menyamar sebagai pontianak supaya mereka pergi dari tempat tersebut.
Setreusnya, merompak atau mencuri merupakan
perkerjaan
yang tidak baik untuk mendapatkan keuntungan. Sifat menipu,
contohnya
perompak
cuba menipu meraka dengan mengatakan tempat tersebut adanya pontianak.
Dan
Berputus asa, contohnya kerana kejadian pontianak menganggu mereka, mereka
membatalkan rancangan menyiasat kapal misteri tersebut. Kesimpulannya, bahan
bacaan kanak-kanak dan remaja bukan sahaja mengandungi nilai-nilai murni tetapi
ada juga sifat negetif yang ditonjolkan. Sifat negatif hendaklah tidak diikut
oleh para pembaca.
Pengajaran
yang didapati dalam cerita ini ialah kita hendaklah sentiasa menurut perintah
ketua, kita seharusnya tolong-menolong diantara satu dengan yang lain, membuat
kerja tidak boleh main-main nanti kerja yang dibuat tidak siap dan sempurna.
Seterusnya, jangan mudah percaya dengan orang yang tidak dikenali, perkerjaan
yang tidak baik akan merugikn diri sendiri dan kita hendaklah menjauhi perkara
yang membahayakan nyawa kita.
Kesimpulannya,
melakukan perkerjaan yang tidak baik akan terbongkar akhirnya seperti kata
pepatah sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua. Manakala, sesuatu perbuatan yang baik akan
mendapat balasan seperti diberikan penghargaan. Didalam buku ini juga menyemaikan
nilai-nilai moral yang kukuh dan sikap-sikap positif yang boleh didapati dalam
watak cerita. Misteri Kapal Buruk memberi inspirasi kepada para kanak-kanak dan
remaja untuk mencuba sesuatu yang mencabar dan berdikari seperti berkhemah.
Buku ini juga memberi semangat kepada kanak –kanak untuk berbakti kepada masyarakat
dan negara.
RUJUKAN
Ak Metussin. (1990) Misteri
Kapal Buruk. Brunei Darussalam. Dewan bahasa dan pustaka.
Http://rujuknota.blogspot.com/2012/12/fungsi-sastera-kanak-kanak-dan-remaja.html
Penulis: Cocoberry8 , untuk tugasan kuliah.
No comments:
Post a Comment