SECTION

Wednesday 20 February 2013

Ana Tersayang




Ana.. ana.. ana... selalu ku igaukan dalam tidurku. Masih ku ingat permulaan perkenalan kami di laman messenger (msn) 3 bulan yang lalu. Selama 1 minggu aku dan dia berhubung dalam msn aku pun decide kan jumpa awalnya ia tolak akupun mengalah takpe masa masih panjang aku kan try lain kali. Selang 3 minggu aku decide kan jumpa lagi dia pun setuju, aku bukan apa aku ingin lebih mengenalinya sahaja. Wah aku gembira sekali inilah kali pertama aku bersua muka dengannya. Aku tak rasa gentar kerna niatku hanya untuk mencari kawan walaupun aku tidak tahu bagaimana rupanya. Lampuh kah?jerawatkah?hitamkah?aku tak peduli semua itu yang penting aku iklas tak memilih kawan.

Aku memakai baju t-shirt hijau menunggu 15min awal diperkarangan masjid jame. Aku hairan kenapalah dia pilih nak jumpa disini takde tempat lainkah?Dia kata akan menemui aku ditempat letak kereta. Tunggu punya tunggu aku pun nampak ada dua orang perempuan menghampiri aku, dua-dua sama lawa dan manis bertudung. Salah seorang menghampiri aku dan memberi salam. Inilah titik permulaan cinta ku pada Ana. Orangnya baik, cantik dan solehah. Kalau kami berjumpa mesti ada saudaranya jua katanya untuk mengelakkan fitnah berdua-duaan. Pernah jua dia berkata padaku katanya kalau berdua akan datang orang ketiga iaitu syaitan. So aku paham kalau ku bawa Ana berjalan saudaranya tak kan pernah tinggal. Aku makin jatuh cinta dengan perwatakkannya yang bagi ku lain daripada yang lain.

Kini 3 bulan sudah hubungan kami alhamdullilah semuanya berjalan lancar. Semasa aku sedang mencuci kereta ada kawanku yang juga selaku jiranku datang kepadaku. “mat, masih kau sama Ana kah?” katanya. “au.. napa?”jawabku. “oww, minggu lapas  aku ma Amin jalan di-Mall kalinya kami nampak macam si-Ana mu jalan tapinya inda bertudung sama laki-laki lagi” terangnya bersungguh-sungguh. Pekerjaan mencuci ku pun terhenti apabila mendengar cerita Adam. “Inda bertudung?mustahil. Ana kalau kemana-mana bertudung ia. Jangan tah menbuat cerita ani dam inda baik” kataku masih mampu menahan marah. “ aku bukan apa mat, kau to kawanku. If kau inda percaya tanya saja Amin. Bah balik ku dulu” aku melihat Adam balik dengan perasaan bersalah. Aku pun capai handphone dan mendail no Amin. Aku ingin tahu keseluruhan cerita.

Sudah 2 hari aku tidak menghubungi Ana kekasihku, sudah beratus dan berpuluh message yang Ana hantar tetapi hatiku masih berkeras tidak mahu membalas. Aku malar termenung sampai keluargaku pun ikut bimbang. Aku masih teringat cakap Amin padaku. “ kau ni mat entah-entah dapan-dapanmu ganya alim belakang-belakang mana kau tau”. Aku inda tahu kan buat apa lagi. Petang itu Adam datang kerumahku dan mengajak ku berjalan bagi menghilangkan kesedihanku. Kami tiba di-Mall pukul 5 petang. Semasa berjalan aku lihat ramai bini-bini yang melirik kearah kami, aku dan Adam bulih dikatakan hensem jualah. Masa sekolah menengah dulu aku dan Adam kerap menjadi rebutan disekolah. Walaupun ramai yang melirik dan  menantang aku tetapi sorry lah hati ku untuk Ana saja.

Semasa aku tengah siuk melihat barang mataku tertancap kepada sepasang kekasih yang melintasiku. Saat itu hatiku luluh hanya tuhan yang tahu. Didepan mataku aku melihat Ana berpegang tangan sama lelaki lain tanpa menoleh sedikit pun. Ku rasa kan menangis tetapi airmata tidak keluar. Adam memegang badanku apabila aku ingin menjumpai Ana. Biar ku buktikan kecurangannya tetapi Adam melarangku kerana ramai orang buat malu saja. Aku pantang apabila kekasihku berjalan sama lelaki lain. Banarlah kata Amin bahawa Ana yang ku kenali hanya bersandirawa sahaja. Dapan-dapanku alim tapi belakangku perangainya tak ubah setan. Rambut colour merah, baju seksi dan ketat berlainan apabila bersamaku dia memakai tudung dan baju besar menutup aurat. Aku rasa tertipu olehnya. 'Aku benci kau Ana, Aku BENCI!!!!' detik hatiku.

Setelah kejadian diMall itu aku pun buat keputusan untuk memutuskan perhubungan. Aku bukan lelaki lemah yang sanggup dicurangi. Aku capai handphone dan menelepon Ana. Seperti biasa dia memberi salam padaku.

Ana: Assalammualaikum..
Aku: inda payah tunjuk baik lagi, tahu ku udah kau cana. Aku benci kau!
Ana: kenapa ni mat? Kalau ada masalah selesaikan bisai-bisai.
Aku: inda ku tahu lagi, mulai saat ani aku putuskan kau. Puas!!

Aku tutup handphone kerana tidak sanggup mendengar suaranya tibi-tiba satu message datang. 'Assalammualiakum mat, aku inda tahu apa salahku kau putuskan aku. Mungkin ada hikmah semua ani. Mungkin tani inda berjodoh. Aku terima dengan iklas dan aku gembira mengenalimu selama 3 bulan. Aku minta maaf kalau ada menyakiti hatimu. Jaga diri baik-baik.' Dengan perasaan marah handphone aku umban. Aku benci sangat dengan bini-bini yang curang. Ini sudah kali keberapa ku kana curangi. Aku mencintai Ana dengan tulus hatiku kenapa dibalasinya dengan kecurangan.



“Assalammualaikum mat” aku disapa semasa aku sedang makan dengan Adam di restaurant. “ Wassalam, eh kau Rina.. duduklah” masih aku ingat Rina ialah saudara Ana yang kerap bersama tika aku berjalan bersama Ana. Kini 2 bulan sudah sejak aku memutuskan hubungan dengan Ana. Kami banyak berbual mengenai hidup masing-masing dan yang penting pasal Ana. Setelah Rina pergi aku dihantui rasa bersalah. Rupa-rupanya Ana tidak pernah curang. Baru aku tahu rupanya Ana mempunyai kembar seiras dan yang ku lihat masa diMall itu ialah kembarnya. Kalau Rina tidak bercerita mungkin aku tidak tahu yang sebenarnya. Aku terlalu mengikut perasaan kenapalah aku tidak bertanya kepada Ana dahulu dan terus memutuskannya. Adam pun terkejut tidak sangka orang yang dilihatnya ialah kembar Ana. “ Bulan depan Ana ditunangkan dengan pilihan keluarganya” kata rina masih segar diingatanku. Ya Allah apa perlu aku buat aku terlalu mencintainya kerana kebodohanku aku telah kehilangannya. Aku merasa sangat menyesal..



Moral cerita :
sesal dahulu pendapatan. Sesal kemudian tidak berguna.
Sebelum buat keputusan tanya dahulu cerita banarnya
jangan mudah terpengaruh cakap kawan. Sapa yang rugi?
Jangan terlalu ikut perasaan
ringankan mulut banyak bertanya.
Jangan buat keputusan tanpa bukti


p/s : ithis is my own article. not copycat okey :D writing for fun and untuk kpuasan sendiri.

No comments:

Post a Comment